فرایند خرید سازمانی مدیریت بهینه بودجه در تامین کالا

فرایند خرید سازمانی در دولت ها دارای بروکراسی پیچیده ای است. از یک سو تامین کالای عمده هزینه و زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد. تامین کنندگان عمده برای تهیه ی کالای انبوه نیازمند برنامه ریزی و مدیریت تولید هستند. از طرفی خریدار B2B به خوبی از نیازمندی های سازمان مطلع است و می تواند مایحتاج عمده سازمان را فراهم کند. مطالعه و مدیریت بهینه سازی خرید سازمانی نتایج قابل توجهی را در هزینه های جاری تهیه، تامین و تدارکات مایحتاج عمده سازمان و شرکت ها ارائه کرده است. این مقاله به بهبود تصمیم گیری در خرید B2B می پردازد و مراحل یک فرایند خرید سازمانی را شرح می دهد.

تصمیم گیری خرید B2B جهت تامین ارزان مایحتاج عمده در یک فرایند خرید سازمانی

خرید سازمان مشتمل بر 8 مرحله است، که در این مقاله لیست شده است. اگرچه این اختلافات مهم مراحل موازی آنها از فرایند خرید مشتری وجود دارد، که ارتباط مستقیم بر استراتژی های بازاریابی است. فرایند کامل تنها در مواردی از یک وظیفه جدید در تمام موقعیت هایی که به صورت مجازی است، اتفاق می افتد. فرایند خرید سازمانی بسیار مرتب تر و منظم تر از فرایند خرید مشتری است.

همچنین شایان ذکر است که تصمیمات فرایند خرید سازمانی از جنس معاملات B2B است. تصمیم برای خرید عمده برای مصرف کننده دشوار است. با پیشرفت فرصت بازاریابی، خریداران عمده به دنبال اطلاعات دقیق برای هدایت انتخاب های خود هستند. بعید است که یک خریدار B2B  به دنبال آگهی باشد. خریداران عمده – برخلاف یک مصرف کنندگان نهایی – تصمیم نهایی خرید سازمان را صرفاً بر اساس اطلاعاتی که در یک آگهی استاندارد می بینند، اتخاذ می کنند.

فرایند خرید سازمانی

فرایند خرید سازمانی استاف مارکت

مراحل فرایند خرید سازمانی یک خریدار B2B در ادامه ارائه می شود؛

1- تشخیص مسئله خرید عمده سازمانی

این فرآیند زمانی آغاز می شود که فردی در سازمان مشکل یا نیازی را تشخیص دهد که می تواند با خرید کالا یا خدمات برطرف شود. تشخیص مشکل می تواند در نتیجه محرک های داخلی یا خارجی رخ دهد.

محرک های داخلی سازمان

می تواند یک مشکل یا نیاز تجاری باشد که از طریق عملیات داخلی یا اقدامات مدیران یا کارکنان ظاهر می شود.

محرک های بیرونی سازمان

می تواند ارائه توسط یک فروشنده، یک تبلیغ، اطلاعاتی که در یک نمایشگاه تجاری جمع آوری شده است، یا یک توسعه رقابتی جدید باشد.

2- شرح نیاز عمومی عمده ارزان فرایند خرید سازمانی

شرح نیاز عمومی هنگامی که آنها تشخیص دادند که یک نیاز وجود دارد، خریداران باید آن را به طور کامل توصیف کنند تا مطمئن شوند که همه نیاز و ماهیت راه حلی را که سازمان باید به دنبال آن باشد، درک می کند.

خریدار B2B با کار با مهندسان، کاربران، نمایندگان خرید و دیگران، ویژگی های مهم محصول را شناسایی و اولویت بندی می کند. این خریدار B2B با داشتن دانش، تقریباً تمام نگرانی های یک مشتری معمولی مربوط به محصول را درک می کند.

از دیدگاه استراتژی بازاریابی، در این مرحله با ارائه اطلاعاتی در مورد ماهیت راه حلی که می توانید برای رسیدگی به مشکلات سازمان ارائه دهید، فرصتی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید عمده ارزان وجود دارد. تبلیغات تجاری می تواند به مشتریان بالقوه کمک کند تا از آنچه شما ارائه می دهید آگاه شوند. وب‌سایت‌ها، بازاریابی محتوا، و تکنیک‌های بازاریابی مستقیم مانند شماره‌های تلفن رایگان و پشتیبانی فروش آنلاین، همگی راه‌های مفیدی برای ایجاد آگاهی هستند و به مشتریان بالقوه کمک می‌کنند تا آنچه را که ارائه می‌دهید و چرا ارزش جستجو را دارد، درک کنند.

روابط عمومی ممکن است با قرار دادن داستان هایی در مورد مشتریان موفق و دستاوردهای نوآورانه شما در مجلات تجاری مختلف نقش مهمی ایفا کند.

3- مشخصات محصول عمده ارزان فرایند خرید سازمانی

مشخصات فنی در مرحله بعدی قرار می گیرند. این معمولاً بر عهده بخش مهندسی است. مهندسان چندین جایگزین را با مشخصات دقیق در مورد نیازهای سازمان طراحی می کنند. این مشخصات با لیست اولویت‌هایی که قبلاً ایجاد شده بود، مطابقت دارند.

4- جستجوی تامین کننده عمده فرایند خرید سازمانی

خریدار بی تو بی اکنون سعی می‌کند مناسب‌ترین تامین‌کننده عمده (که فروشنده عمده نیز نامیده می‌شود) را شناسایی کند. خریدار عمده یک جستجوی استاندارد انجام می دهد تا مشخص کند کدام ارائه دهندگان آنچه را که نیاز دارند ارائه می دهند و کدام یک به دلیل کیفیت خوب، مشارکت خوب و ارزش مناسب برای پول شهرت دارند.

این مرحله تقریباً همیشه شامل استفاده از اینترنت برای تحقیق در مورد ارائه دهندگان و بررسی محصولات عمده و بررسی های شرکت تامین کننده است. خریداران عمده ممکن است از فهرست‌های راهنما و نشریات تجاری کمک بگیرند و مشورت کنند، به مطالعات موردی منتشر شده (مکتوب یا ویدیویی) نگاه کنند، از نظرات رهبران راهنمایی بگیرند و برای توصیه‌ها با همتایان یا همکاران شرکت‌های دیگر تماس بگیرند.

بازاریابان می توانند با نگهداری وب سایت های طراحی شده با اطلاعات مفید و مطالعات موردی، همکاری با نظرات مدیران برای در دسترس قرار دادن اطلاعات مفید، استفاده از استراتژی های بازاریابی محتوا برای در دسترس قرار دادن اطلاعات معتبر در منابعی که خریدار عمده احتمالاً به آنها مراجعه می کند، در این مرحله شرکت کنند.

مطالعات موردی در مورد مشتریانی که از محصولات انبوه شما با موفقیت استفاده می کنند. فروش مشورتی (که به آن فروش شخصی نیز می‌گویند) نقش مهمی را ایفا می‌کند زیرا بازاریابان یا پرسنل فروش درباره اهداف، اولویت‌ها و مشخصات محصول عمده سازمان بیشتر می‌آموزند و اطلاعات مفیدی را در مورد پیشنهادات مورد بررسی به خریدار B2B ارائه می‌دهند.

5- تقاضا و درخواست پیشنهاد فروش سازمانی مایحتاج عمده در یک فرایند خرید سازمانی

در مرحله بعدی فرآیند، از تامین کنندگان واجد شرایط برای ارائه پیشنهاد دعوت می شود. بسته به ماهیت خرید، برخی از تامین‌کنندگان فقط یک کاتالوگ یا یک نماینده فروش ارسال می‌کنند. خریدهای پیچیده‌تر معمولاً نیازمند ارائه یک پیشنهاد دقیق است که در آن ارائه‌دهنده چه چیزی می‌تواند برای رفع نیازهای خریدار ارائه دهد، همراه با مشخصات محصول، زمان‌بندی و قیمت‌گذاری. توسعه پروپوزال مستلزم تحقیق گسترده، نگارش ماهرانه و ارائه است.

برای تصمیم‌گیری‌های خرید بسیار بزرگ و پیچیده، مانند فروش راه‌حلی که در بالا توضیح داده شد، ارائه یک پیشنهاد می‌تواند با یک استراتژی بازاریابی کامل که یک مشتری خاص را هدف قرار می‌دهد، مقایسه شود. سازمان‌هایی که به بسیاری از پیشنهادات پاسخ می‌دهند معمولاً یک تیم پروپوزال نویس اختصاصی دارند که از نزدیک با پرسنل فروش و بازاریابی همکاری می‌کنند تا پیشنهادات قانع‌کننده و خوش‌ساخت ارائه کنند.

6- انتخاب تامین کننده عمده فرایند خرید سازمانی

در این مرحله خریدار پیشنهادات را بررسی می کند و انتخاب می کند. بخش قابل توجهی از این انتخاب شامل ارزیابی فروشندگان مورد بررسی است. فرآیند انتخاب شامل بررسی کامل پیشنهادات ارسال شده و همچنین در نظر گرفتن قابلیت های فروشنده، شهرت، مراجع مشتری، ضمانت ها و غیره است.

پیشنهادها ممکن است توسط تصمیم گیرندگان مختلف با استفاده از مجموعه معیارهای مشترک امتیازدهی شوند. اغلب فرآیند انتخاب، فروشندگان را به فهرست کوتاهی از پیشنهادات با بالاترین امتیاز محدود می کند. سپس از فروشندگان کوتاه‌مدت دعوت می‌شود تا با خریدار(های) به صورت مجازی یا حضوری برای بحث در مورد پیشنهاد و رسیدگی به هر گونه سؤال، نگرانی یا شکاف ملاقات کنند.

در این مرحله، خرید ممکن است تلاش کند تا شرایط نهایی و سودمند را با هر یک از فروشندگان فهرست کوتاه مذاکره کند. نقاط مذاکره ممکن است شامل مقدار محصول، مشخصات، قیمت گذاری، زمان بندی، تحویل و سایر شرایط فروش باشد. در نهایت تصمیم گیرندگان انتخاب خود را نهایی می کنند و آن را به صورت داخلی و به فروشندگانی که پیشنهادات خود را ارسال کرده اند، ابلاغ می کنند.

فروش مشاوره ای و پشتیبانی بازاریابی مرتبط در این مرحله مهم است. در حالی که ممکن است قوانین تدارکاتی وجود داشته باشد که تماس با خریداران را در طول فرآیند انتخاب محدود می کند، بررسی دوره ای با مخاطبین کلیدی و ارائه هرگونه اطلاعات اضافی که ممکن است در طول فرآیند انتخاب مفید باشد می تواند مفید باشد. این مرحله فرصتی برای شرکت ها است تا پاسخگویی خود را به خریداران و نیازهای آنها نشان دهند. توجه در این مرحله می تواند لحن مثبتی را برای نحوه انجام تجارت آینده ایجاد کند.

7- مشخصات سفارش روتین مایحتاج عمده در فرایند خرید سازمانی

اکنون خریدار با ذکر مشخصات فنی، مقدار مورد نیاز، گارانتی و غیره، سفارش نهایی را با تامین کننده انتخابی می نویسد. در این مرحله، تامین‌کننده معمولاً برای مدیریت موجودی‌ها و تحویل بر اساس شرایط توافق با خریدار همکاری نزدیکی دارد.

8- بررسی عملکرد فرایند خرید سازمانی

در این مرحله نهایی، خریدار عملکرد تامین کننده را بررسی کرده و بازخورد ارائه می کند. این ممکن است یک فرآیند بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشد و ممکن است توسط هر یک از طرفین یا هر دو آغاز شود. بررسی عملکرد ممکن است منجر به تغییراتی در نحوه همکاری سازمان‌ها برای بهبود کارایی، کیفیت، رضایت مشتری یا سایر جنبه‌های رابطه شود.

از دیدگاه بازاریابی، این مرحله اطلاعات ضروری را در مورد اینکه محصول تا چه حد نیازهای مشتری را برآورده می کند و نحوه بهبود تحویل به منظور تقویت رضایت مشتری و وفاداری به برند ارائه می دهد. مشتریان شاد و موفق ممکن است کاندیدای عالی برای مطالعات موردی منتشر شده، توصیفات، و مراجع برای مشتریان آینده باشند. مشتریان ناراضی فرصتی عالی برای یادگیری آنچه که کار نمی کند، نشان دادن پاسخگویی شما و بهبود ارائه می دهند.

9- فرآیندهای تدارکات برای خریدهای معمولی

همانطور که در بالا ذکر شد، فرآیند خرید کامل هشت مرحله ای که در اینجا توضیح داده شده است، برای کارهای جدید اعمال می شود، که معمولاً به تصمیمات خرید پیچیده تری نیاز دارند. برای خرید مجدد و خریدهای معمول، سازمان ها از نسخه های خلاصه شده این فرآیند استفاده می کنند. وقتی تامین‌کننده قبلاً انتخاب شده باشد، ممکن است برخی از مراحل به‌طور کامل دور زده شوند.

سازمان‌ها همچنین ممکن است از فرآیندهای تدارکات الکترونیکی استفاده کنند، که در آن یک تامین‌کننده تأییدشده برای ارائه انواع کالاهای استاندارد با قیمت‌های از پیش مذاکره شده انتخاب شده است. برای مثال، یک سازمان ممکن است یک قرارداد تدارکات الکترونیکی با استاف مارکت مذاکره کند که به کارمندان اجازه می‌دهد تا با استفاده از گردش کار تأیید در سیستم سفارش، لوازم اداری را مستقیماً از شرکت سفارش دهند. این سیستم‌ها به ساده‌سازی فرآیند خرید برای خریدهای معمولی کمک می‌کنند، در حالی که همچنان سطوح مناسبی از تأییدیه‌ها و کنترل هزینه‌ها را برای خریدار فراهم می‌کنند.

فرایند خرید سازمانی اداره تهیه و تدارکات سازمان و شرکت را بررسی کنید

برای اینکه بتوانید فرایند خرید سازمانی اداره را بررسی کنید، لازم است تا به درخواست های واحد تهیه و تدارکات سازمان و شرکت توجه شود. مدیر سازمان همواره از نیازمندیها و مایحتاج عمده سازمان و شرکت مطلع است. اغلب درخواست ها و تقاضای خرید انبوه کالا از سوی مدیریت مجموعه های سازمان یافته بررسی می شود. بنابراین، در یک سازمان و شرکت همواره تامین کالای عمده ارزان کمک به بهبود فرایند خرید سازمانی می کند.

تهیه و تدارکات کالا یکی از فرایندهای پرهزینه سازمان و شرکت هاست. پس، راهکارهایی برای خرید سازمانی بهینه ارائه می شود. مطالعه موارد بالا کمک می کند تا بعنوان تامین کننده عمده راهگشای تهیه و تدارکات کالای انبوه بود. بررسی سوالات و تقاضاهای شرکت و سازمان در واحد روابط عمومی یا اداره تهیه و تدارکات سازمان انجام می شود. برای سهولت و تسریع روند خرید سازمانی سامانه استاف مارکت می توانید، استعلام قیمت عمده را آنلاین دریافت کرد. فروش سازمانی استاف مارکت را تامین کنندگان عمده سراسر کشور انجام می دهند. تامین مایحتاج عمده ارزان فرایند خرید سازمانی را لذتبخش کرده است.