انتشار اینفودمیک کرونایی ویکی پدیا با اطلاعات گمراه کننده

به گزارش اقتصاد نیوز رسانه های اجتماعی و الکترونیکی اقدام به انتشار اطلاعات گمراه کننده می کنند. این اینفودمیک کرونایی ویکی پدیا اینک مساله ای است، که از طریق منابع مختلف اطلاعات را دریافت می کنند. این اطلاعات اغلب به منظور دریافت سود اقدام به انتشار محتوای نادرست می کنند.

معرفی اینفودمیک کرونایی ویکی پدیا

سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای بهبود وضعیت سلامت جامعه بر آن شد، تا اطلاعات لازم برای مردم را از طریق تارنمای ویکی پدیا به همگان اطلاع رسانی کند. ویکی پدیا به عنوان مرجع اطلاع رسانی با 25 هزار نویسنده مجوز انتشار مطالب را به منظور تجاری و آگاهی بخشی ارائه داده است.

اما آنچه امروز شاهد آن هستیم، نوعی اطلاعات گمراه کننده کووید19 ویکی پدیا است. با انتشار اینفوگرافی ها، تصاویر و متن هایی که اطلاعات نادرستی را نیز به جامعه تزریق می کند. همگی منبع خود را ویکی پدیا معرفی می کنند. این مطلب تهدیدی جدی برای جامعه است. و لازم است تا دست سودجویان از این ماجرا کوتاه شود.

گسترش اینفودمیک کرونایی ویکی پدیا و نگرانی های جامعه

اینفودمیک کرونایی ویکی پدیا به شدت در حال گسترش است. و این نگرانی از سوی نهادهای مختلف اجتماعی در حال پیگیری است. چرا که انتشار اخبار نادرست نگرانی های بیشتری را فراهم کرده است. اینکه برخی سودجویان به منظور منافع تجاری و اقتصادی خویش اقدام به انتشار اخبار نادرست می کنند. مطلبی است که جامعه بین الملل را دچار مشکل کرده است.

کاترین ماهر ، مدیرعامل بنیاد ویکی‌پدیا است. او با توجه به شرایط کنونی جامعه می‌گوید: «دسترسی به اطلاعات برای جوامع سالم ضروری است و این دسترسی باید وجود داشته باشد. اهمیت این امر در زمان بحران‌های بهداشت جهانی که اطلاعات می‌توانند سرنوشت زندگی افراد را تغییر دهد، حتی بیشتر روشن می شود.»

کاترین ماهر بر این باور است که اهمیت دسترسی به اطلاعات درست برای مردم بایستی وجود داشته باشد. او همچنین اعلان کرد: «همه موسسات، از دولت‌ها گرفته تا آژانس‌های بهداشتی بین‌المللی، از نهادهای علمی گرفته تا ویکی‌پدیا، باید وظیفه خود را به طور کامل انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که همه به شکلی عادلانه و قابل اعتماد به دانش و اطلاعات در مورد بهداشت عمومی دسترسی دارند. این مهم باید صرف نظر از محل زندگی شما یا زبانی که صحبت می‌کنید صورت بپذیرد.»

تهدید اینفودمیک کرونایی ویکی پدیا در دوران پاندمی

در ابتدای دوران کرونا اطلاعاتی مبنی بر عدم وجود مواد غذایی در جامعه منتشر شد. این اطلاعات غلط که یک نوع تهدید اجتماعی محسوب می شود، از سوی وب سایت های معتبر تائید نباید بشود.

خبری دیگر که رئیس جمهوری کانادا در مورد داروهای هیدروکلرید معرفی کرد. سپس افرادی با استفاده از این مواد شیمیایی جان خود را از دست دادند.

اطلاعات گمراه کننده

تهدید اینفودمیک کرونایی ویکی پدیا در دوران پاندمی باعث شد، تا سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد به این مساله دقیق تر نگاه کنند.