چرا و چگونه فضای مجازی منجر به بروز افسردگی میشود ? راه حل های مقابله با آن چیست ?

امروزه در دنیای پیشرفته الکترونیک استفاده از وسایل ارتباطی و ورود در فضای مجازی امری غیر قابل انکار است. به طوری که اغلب ما حتی برای یک بار هم که شده در دنیای مجازی غرق شده و برخی بدان وابسته شده اند.

فضای مجازی نظیر شبکه های ارتباطی اینیستاگرام ، توییتر ، لینکدین ، فیسبوک ، تلگرام و واتس اپ و غیره با جذابیت های خود گونه ای اعتیاد الکترونیکی را با خود به ارمغان آورده است. این شبکه ها با غیر واقعی بودن و بزرگ نمایی احساس دنیای بهتر و کاملتری را به مخاطب القا میکند که به مرور زمان در مدت زمان کوتاهی فرد دچار افسرگی و سرخوردگی میشود و گمان میکند در فضایی و در دنیایی بسیار کمتر و بی ارزش تر از دنیای پیشرفته و کامل دیگری زندگی میکند.

به گزارش خبرآنلاین فضای مجازی با به انزوا کشیدن افراد و گرفتن ساعات زیادی از مخاطبان در طول شبانه روز باعث به هم ریختن برنامه کاری، خواب، خوراک، امور شخصی و عمومی میشود.

1142135

چند راهکار ساده برای مقابله با افسردگی ناشی از استفاده افراطی از فضای مجازی

به نقل از سایت  insider چند راهکار برای مقابله با افسردگی ناشی از استفاده بیش از اندازه از صفحات مجازی پیشنهاد میشود. با به کاگیری این راهکار ها تا حد زیادی میتوان از صدمات جبران ناپذیر دنیای مجازی بر خلق و خو و سبک زندگی افراد جلوگیری به عمل آورد.

  • نوتیفیکیشن های همه برنامه های خود را خاموش و یا بیصدا کنید. بدین ترتیب میوانید بدون هشتار و این یاداوری ها مدت زمان زیادی را به امور و برنامه های خود اختصاص دهید و استفاده از فضای مجازی را محدود کنید.
  • در طول روز برای استفاده از فضای مجازی محدودیت و برنامه زمانی مشخصی را تعیین کنید. بدین ترتیب ورود به دنیای مجازی کنترل شده و تحت اختیار شما خواهد بود.
  • روابط واقعی و حقیقی بسازید . متخصصان بر این باورند با ساختن روابط واقعی و حقیقی در دنیای تکنولوژیکی امروز و معاشرت و تعامل مستقیم با یکدیگر امکان استفاده از فضای مجازی به صورت بی هدف و از روی هیجان به حداقل میزان ممکن میرسد. چرا که همه افراد روی زمین به معاشرت و تعاملات اجتماعی نیاز دارند . چنانکه این نیاز طبیعی بشر از این طریق جبران نشود ، افراد به دنبال برقراری ارتباط مبهم و مجازی در دنیای دیگری میشوند.

نوع استفاده را کنترل و محدود کنید . به جای دنبال کردن افراد مشهور سلبریتی ها و ابر فالور ها به دنبال کردن افراد و صفحات با مهارت شغلی و یا علاقمندی های شخصی خود باشید. بدین ترتیب علاوه بر بالا بردن اطلاعات از هدر رفت زمان در استفاده از صفحات مجازی جلوگیری شود.

در فضای مجازی

سخن آخر

و اینکه در نهایت یادتان باشد افراد و ادمین های پیج های صفحات و دنیای مجازی حقیقی نیستند و افراد دوست دارند چیزی را به نمایش بگذارند که مورد تایید و تحسین قرار گرفته و از اثرات منفی و زیانبار روحی و روانی به دور بمانند. حال آنکه این تنها یک برش کوچک از زندگی واقعی و حقیقی افراد است و قیاس زندگی واقعی خود با برش کوچک و یا حتی دروغین زندگی مجازی ادمین ها اشتباه ترین کار ممکن است که عدم توجه به عواقب آن منجر به بروز افسردگی میشود

unnamed 1 1